HTML

madzsar soundclash fanatiks

LONG LIVE THE FUCKERY OF SOUNDCLASH testvéroldalunk a http://higherlevelsound.wordpress.com/ +++++ az én emailcímem pedig hanggyilkos kukac dzsímél pont kom

Friss topikok

nagyon rövid ismétlés

2009.05.04. 15:29 killin tours

Gereets again minden kedves olvasónak...

ne izguljatok most nem lesz semmilyen kitérő bejegyzés, megfogadtam, nem lesz többet. De talán a statisztikának ha hihetek, akkor van néhány új olvasónk, és úgy gondoltam nem árt az alapokról beszélni egy kicsit, hogy mindenki be tudja fogadni ezt a sok kínai dumát amik alább le vannak írva...

Jamaikai zene mint olyan már a sziget függetlenedése (1962 aug 4 vagy 6?) előtt bőven elkezdett alakulgatni. Elsősorban olyan embereknek köszönhetően, mint Sir Coxsonne Dodd, Duke Reid, Tom the great Sebastian) Ők olyan szerencsés helyzetben voltak, hogy tudtak utazni az USA-ba és mindenféle zenéket vásárolni maguknak bakeliten. Blues, Jazz, tán még  korai rock n roll lemezeket is. Aztat most nem fogom leírni, hogy hogyan született meg ezekből a zenékből és a szigeten már akkor divatos mento-ból (jamaikai népzene a reggae előtt) és calypso-ból (trinidadi népzene ugyanebből az időből) a reggae előde a ska. Azért nem mert nem tudom. A mento és a calypso külön bejegyzést érdemel, erről lesz írva a későbbiekben, ha elég bátornak érzem magam hozzá, mert rohadtul érdekes dolgok. Mindekttő olyan történet vagy inkább közéleti eseményt mesélő szöveggel létezett, és az afrikai zenei hagyományok keveredtek bennük az európai volt főnökeik kedvelt zenéivel.

De, hogy az első komolyabb zenegyűjtőknek köszönhető az azóta világhíres zene kialakulása az biztos. Sir Coxsonne és Duke Reid már az ötevenes években összemérték erejüket, vagy inkább lemezkészletüket, méghozzá közönség előtt. Minden soundclashek ősei voltak ezek a kis versenyek. Aztán kinyíltak a stúdiók, Studio 1, Sir Coxsone stúdiója, a mai napig a leghíresebb. DE voltak még nagyon sokan méltán híresek az utóbbi negyven év során. Az épp Sir Coxsonne-nál eleinte munkát vállaló Lee Scracth Perry, akinek sok-sok saját lemeze is kijött és egy élő legenda, vagy éppen Joe Gibbs, Jack Ruby, Henry "Junjo" Laws, Steelie és Cleevie, vagy  King Jammy. Ezek az emberek mind-mind zenével keltek és feküdtek, alakították és formálták a zenét ska-ból rocksteady-be, onnan reggae-be, roots reggae-be, vagy éppen early dancehall-ba. Válogattak a ghettóból kitörni akaró fiatalok közül, és ha tehetséget észleltek, akkor azonnal a megszokott módon indult a zenegyártás: "bevonult a főnök egy zsák gandzsával a studióba, a másik zsák gandzsát a zenészeknek adta. és amikor kijött valami fasza dolog, mondjuk akkor beüvöltött, hogy bumboclaat, és elkezdték felvenni." ezt nagyjából ilyen formában jumo daddy írta le egyszer, annyira jól sikerült neki, hogy akkor itt idéztem mégegyszer Zenészek és tehetséges fiatalokból sem volt hiány soha, a 400 évnyi rabaszolgaság protestáns urak nyomása alatt egyrészt nagyon komoly vallásosságot bélyegzett bele a szigetlakókba, másrészt pedig sok gyerek járt egyházi iskolába, ahol komoly zeneoktatás folyt. A szerencsésebbek inkább úgy mondanám.. Alpha Boys School például, de sok más ilyen volt csak kapásból nem jut eszembe egy sem...A szupersztárok meg sorra születtek ezen folymatoknak köszönhetően.

Prince Buster volt az első, Bob Marley a második, és ez a sor a mai napig tart. Minden szupersztár énekelt, aztán amikor már majd húsz év óta függetlenül nyomorgott a sziget, és a két párt egymással versenyezve rendezett vérengzéseket a fővárosban, az USA-ból és Kubából kapott fegyverekkel (politikai ideológiákról meg oldalakról ennyit...) és a saját maffiavezéreik vezetésével...akkor születettek meg a deejay-k, és a korai dancehall...a Deejay-k már nem énekeltek, hanem inkább elbeszélték a problémákat zenére...U-Roy, Ranking Joe, Yellowman később....ahogy haladtunk előre az időben mindig csak egyre inkább félistenek lettek az előadók, és mára a reggae zenének a két ága szépen elkülönül egymástól...King Jammynek köszönhetően a zene is megszületett az újfajta "énekesekhez" a digitalis reggae vagy dancehall. A Slentgeng riddim történetét nem írom le itt, aki nem olvasta még az nagyon gyorsan pótolja: www.dancehall.hu.

Egy dolog biztos: nem jöhetett volna létre ez a sok minden a sok-sok kiváló zenész közreműködése nélkül. Mert az említett riddim születéséig bizony mindent zenészek játszottak fel. És az előadókat énekeseket deejay-ket is zenekarok kísérték és kísérik a mai napig minden élő fellépésnél, többnyire. De van egy másik dolog is ami biztos: az pedig az, hogy soha a büdös kurva életbe nem élt volna meg egy zenekar sem, ha nincs egy tehetséges, karizmatikus, stílusos ember ott a zenekar élén akit kísérni lehet. Nem véletlenül nem volt 70 millió zenekar Jamaikán meg utána a világ minden pontján ahol népszerű lett ez a zene és kultúra...70 millió olyan zenekar, hogy mi vagyunk a rastapísz band, és ugyan nincs nagyon kit kirakjunk a mikrofonhoz, akinek az egy szál nevére is eljönne az a sok ember koncertet hallgatni, de hát mi így egy zenekar vagyunk és küldjük a reggae vájbot....Ez csak és kizárólag a volt szocialista országokban működik, Kelet Európában. A zenekarok kísérték a szupersztárokat és kísérik a mai napig kellő alázattal, de értelemszerűen nem tudnak este tíztől reggel hatig szünet nélkül tömeget szórakoztatni. Nem tudnak váltani fél percenként, és nem tudnak felvonultatni többszáz vagy akár ezer híres számot. Ez a kezdetektől fogva a soundsystemeket feladata volt, és az a napjainkig, a zenék promótálása, régi és új zenéké egyaránt, és a reggae zene teljes skálájának végigjátszása egy bulin. Arról nem is beszélve hogy Jamaika zenéje mondhatni "bulin született" amikor az említett urak elkezdték formálni, ők ugyan valamilyen studioszerűségben voltak és rögzítettek zeneszámokat, de az emerek többségének nem volt rádiója otthon, esténként soundsystemek zenéltek az utcán mindenütt....((Sőt..a kezdetekkor gyakran egy bolt mellett is tették ezt napoközben, hogy atz emberek szivesebben vegyenek egy kólát:)) Eleinte minden soundsystemneknak voltak saját előadói, ott keresték a kenyerüket a sztárságig, éppen este tíztől reggel ... 10-ig? (Burro Banton: "Me used to deejay Stereomars from 10 till 10...") a soundsystemben volt egy selector, aki a zenéket válogatta, egy mixer aki átkeverte ezeket egymásba, akár ugyanaz is lehetett a két ember, és voltak a deejayk akik nyomták a mikrofont ameddig bírták...Egy a lényeg, az előadó maga. Ez kérem szépen a reggae zene kulcsa, semmi más.

A korai soundclasheken is ők vitték a főszerepet, aztán a nyolcvanas évek végétől kedzve inkább bejártak egy studióba hetente kétszer pár órát, és egy adott soundnak felénekelték a híres számaikat a sound által írt szöveggel.

Johnny Osborne: My dream last night was about Ali Baba, with the 40 thieves

Killamanjaro dubplate special: My dream last night was about Papa Jaro, Selassie-I giving him a chrone

ennyi, és így tovább minden egyéb esetben...ez sokkal jobb üzlet is nekik, mint tíz órát színpadon tölteni....Mégis kellett valaki aki továbbra is konferált, és élőszóval üzent a népnek egy-egy szám vagy dubplate előtt....ezek lettek az mc-k, akik pedig soha de SOHAAAAAAAAAAAA nem kezdtek el egy alapra saját nagyon komoly freestyle-t küldeni, vagy éppen előre megírt számot, hanem mindig a zenéé volt a főszerep!!!!!!!!!! Mióta iszonyú népszerűségre tett szert ez a dolog, azóta mindehol a világon kismillió sound van ugyanazzal a párszáz dubbal, a businesss elkurvult...a 90-es évek elejéig a legtöbb helyen egy nagy teremben zenéltek a soundok, SZíNPAD NÉLKÜL, lenn a földön.......Ma már színpadon vannak, és egyre másra sztárnak képzelik magukat....kevés olyan alak van a soundsystemek világában aki ezt igazán megtehetné joggal, jóval inkább az adott sound dubplate boxa a sztár.... Köszönhetően a világnak is talán ami egyre inkább kurvul el, ezek a szereplők is kezdenek néha bolondok lenni és iszonyú sokat képzelni magukró, régen mindig a zene volt a főszereplő, nem bírom ismételni.......Movado dub ajánlatát olvastam a fórumon, Milli Chabi linkelte....Wayne Marshall 300 euro meg Movado not for poor pockets....ezeket az inetrnetes dub ajánlatokat mindenki örökre verje ki a fejéből...ha valahi is lesz bárkinek dub készítési ingere,  ismeretlenül ha nekiáll valakivel üzletelni a neten, akkor jó esetben lesz átbaszva, sokkal valószínűbb, hogy az utalt pénzének lába kél örökre....Ismeretség mindenképp kell, és utána ha megbízol benne jöhet a neten keresztül szervezett business is....

A híresebb soundok akik nagyra nőttek ebben az úgynevezett dubplate era-ban, azok alább fel vannak sorolva. Épp Európa közepén tartunk, hamarosan folytatódik a sor.

Kép ma nincsen

blessed

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://soundclash.blog.hu/api/trackback/id/tr201102411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yaaman 2009.05.04. 16:52:32

szolidan indult, aztán hogy kijött belőled:D korrekt összefoglaló, köszönet érte megintcsak, a deejay-részhez meg inkább nem szólnék hozzá, mert sokan sértődékenyek:)